zaterdag 29 mei 2010

Thailand Open 2010

Ondanks roodhemden, aswolken en negatieve reisadviezen vond de afgelopen weken in de Thaise badplaats Jomtien het internationale damtoernooi Thailand Open 2010 plaats. Ik heb optimaal genoten, dat zeker, maar ijzer met handen breken was voor mij bepaald niet weggelegd. Ik heb in de speelzaal van het stemmige Jomtien Garden Hotel minstens een handvol punten over de balk gesmeten en nu en dan als een kleine jongen zitten blunderen. Een bescheiden plaatsje ergens in de middenmoot werd mijn deel, wat overigens nog een geldprijsje van twintig euro opleverde (ofwel in Thaise valuta - klinkt aanzienlijk indrukwekkender! - achthonderd bath, goed voor zes uitstekende maaltijden of vijftien lokale biertjes).


Mijn finest hour beleefde ik toen ik internationaal grootmeester Ron Heusdens, een van de sterkste dammers ter wereld, een vraagstuk liet zien dat ik jaren geleden eens heb gemaakt: wit speelt en wint door middel van een rechtstreekse combinatie. Heusdens (zie de foto hierboven) heeft drie kwartier op de stelling zitten broeden (uiteraard 'van het bord', met andere woorden zonder de schijven aan te raken) en haakte toen af: hij kon de winst niet ontdekken.







Druk op 'auto' en de oplossing ontrolt zich als een film. Natuurlijk kan de liefhebber ook het bord erbij pakken en met echte schijven de oplossing tot zich nemen. De oplossing vergt 23 witte en zwarte zetten. Als de kruitdampen zijn opgetrokken, staat er welgeteld nog één witte dam op het bord. De oplossing luidt (zwarte zetten tussen haakjes): 47-42 (36x47) 24-19 (13x24) 29x9 (3x14) 38-32 (47x35) 34-29 (23x43) 45-40 (35x28) 32x3 (31x42) 3x15 (26-31) 15-42 (31-36) 42-37 (5-10) 37x5 (36-41) 5x46 en alle zwarte stukken zijn van het bord verdwenen.

Alle deelnemers kort na de prijsuitreiking (klik op foto voor een duidelijke weergave)

CODEBASE = "http://www.damweb.nl/"
CODE = "webdam.Viewer.class"
NAME = "webdam"
ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar"
WIDTH = 360
HEIGHT = 240
HSPACE = 0
VSPACE = 0
ALIGN = middle>



Geen opmerkingen:

Een reactie posten